Veelgestelde vragen
Casting Agentschap

Het is een zeer onzekere wereld, dat hele modellen- en acteursgedoe. Daarom is het heel belangrijk voorbereid te zijn, maar ook te weten wat van je verwacht wordt - en wat jij mag verwachten.
Hieronder vind je enkele veelgestelde vragen, die ik vanuit mijn ervaring graag beantwoord, en uiteraard een netwerk aan fotografen en MUA's. Wil je meer weten, contacteer me dan.

veelgestelde vragen

beter geïnformeerd te werk gaan

(↥)   sociale media en website

Absolute vereiste. Wees actief op Facebook en Instagram, maar verzorg ook de inhoud van je eigen website. Want sociale media zijn dynamisch en bevatten soms irrelevante informatie voor agentschappen, terwijl je website heel statisch is en enkel dat toont waar de opdrachtgever naar op zoek is. Maak eventueel een nieuwe Facebook account aan en volg agentschappen, productiehuizen en fotografen. In bepaalde groepen zal je ook (minder betaalde) opdrachten terugvinden. High-end fashion modellen laten de verspreiding van foto's best aan hun (exclusieve) agentschap over.

(↥)   hoe begin ik aan een website

Dit kan je overlaten aan een professional, zoals mezelf. Maar je kan er ook zelf aan beginnen, met beperkte kosten. Registreer je domeinnaam (url = je eigen naam) bij One.com en ga aan de slag met de webbuilder, of zoek een gratis template bij SquareSpace. Om script-technische redenen: vermijd Wix. Kies voor een duidelijk design waarbij foto's en video's primeren, samen met je contact gegevens. Meer heb je niet nodig. Bekijk hier een voorbeeld.

(↥)   hoe maak ik mijn initiële portfolio

Idealiter klop je hierbij aan bij een professionele fotograaf en MUA. Wil je die kost niet maken, dan kan je altijd op zoek gaan naar een TFCD samenwerking, waarbij jezelf en de amateur fotograaf gratis voor elkaar werken en beiden de gemaakte foto's vrij mogen gebruiken. Via groepen op Facebook vind je zulke fotografen terug. Kwaliteit is niet gegarandeerd, en let goed op tijdens de samenwerking. Laat je als dame altijd vergezellen. Als high-end fashion model heb je geen professionele foto's nodig; snapshots of selfies zijn voldoende. Lees hier wat nodig is.

(↥)   hoe raak ik aan materiaal nadien

Na elke opdracht ben je in principe gerechtigd om het resultaat te mogen plaatsen op je portfolio, tenzij vooraf anders besproken. Sommige producties verwachten dat je wacht met het plaatsen van foto's tot de productie live gaat, maar dat wordt je wel op set meegegeven. Nadien is het belangrijk het resultaat te delen, maar verveel daar niet altijd het agentschap mee. Als het een commercial betreft, volg dan zelf het YouTube kanaal van de opdrachtgever. Of volg de website of Facebook pagina en zoek die foto waar jij op staat.

(↥)   mag ik op set mezelf bij de productie promoten

Dit ligt heel gevoelig, omdat je dan het agentschap de indruk geeft dat je de volgende opdracht rechtstreeks zal aannemen, en zij dus hun commissie mislopen. Rechtstreeks praten kan, om jezelf te promoten, maar geef dan altijd mee dat de productie je enkel kan boeken via datzelfde agentschap. Zo blijft iedereen tevreden, terwijl je toch jezelf hebt kunnen profileren. Maar nogmaals, het blijft delicaat, dus bespreek dit zeker met je agentchap.

(↥)   wat moet ik op set doen

Een draaidag kan heel vermoeiend zijn omdat er zoveel dode momenten zijn. Het omschakelen van de set, veranderen van karakters en figuratie of het erbij brengen van attributen zorgt ervoor dat je veel werkloos zal toekijken. Maar wees niet de asociale die de hele tijd op de gsm zit te tokkelen, maar praat (en vooral luister) discreet naar andere mensen op set. Toon je engagement, je motivatie, je leergierigheid. Tijdens de opnames luister je uiteraard naar de richtlijnen van de director of fotograaf. Groet iedereen bij aankomst en vertrek.

(↥)   wat neem ik mee naar de set

Ga het meest natuurlijk mogelijk. Dus geen make-up of gel, zodat de MUA haar werk kan doen. Soms moet je zelf kleren meenemen (dat is vooraf besproken), maar zelfs indien dat niet hoeft, neem je best nog altijd een witte en zwarte t-shirt mee, een jeans broek en extra paar schoenen. Neem ook altijd zelf je make-up mee (ook als man) en je scheerapparaat met trimmer. Indien de opdracht maar een halve dag duurt, zorg dan zelf ook voor een knabbel tussendoor. En heel belangrijk: neem je eigen afschmink gerief mee.

(↥)   ik word door verschillende agentschappen gecontacteerd voor dezelfde opdracht

Dezelfde dag krijg je van verschillende agentschappen dezelfde opdracht toegestuurd. Dan is het principe simpel: de eerste aan wie je hebt toegezegd, is deze waarmee je zal samenwerken. Ook al verdien je meer via een ander agentschap voor dezelfde opdracht, want niet elk agentschap heeft hetzelfde commissiesysteem. Blijf loyaal aan je toezegging.

(↥)   ik word voor verschillende opdrachten gecontacteerd op dezelfde datum

Het kan dat een agentschap een opdracht voorstelt waarbij gevraagd wordt om enkele data in optie vast te houden. En net wanneer je die blokkeert, krijg je een andere aanvraag binnen die eist diezelfde data vrij te houden. Als je beide opdrachten aanneemt en voor allebei gekozen wordt, heb je een reuzegroot probleem. Wees eerlijk en geef aan het tweede agentschap mee dat je die data voorlopig in optie bent voor een andere opdracht en zij dus tweede keuze zijn.

(↥)   hoe berekent een agentschap haar commissie

Het kan dat je voor dezelfde opdracht meer verdient via een ander agentschap. Want als er al een eerste selectie is vooraf gegaan, dan kan het agentschap dat werk verrekenen in jouw fee. Of wanneer er een casting is, en het agentschap ook een extra inspanning hiervoor moet doen. De opdrachtgever zal dit niet betalen, dus wordt dit van jouw fee afgehouden. Soms wordt een flat fee aangerekend voor een casting, terwijl het merendeel dit als percentage berekent.

(↥)   wanneer word ik betaald

Reken na de dag van de opdracht op drie maanden voor de uitbetaling van je arbeid. Want eerst wordt het productiehuis door de klant betaald, die dan het agentschap betaalt, waarna jij je centen krijgt. Bij portretrechten kan je die tijdspanne pas berekenen vanaf het moment dat het materiaal effectief gebruikt wordt. Controleer steeds of materiaal nog gebruikt wordt buiten de afspraken (ander land, langere periode, ander medium), want dan heb je recht op extra betaling van portretrechten.

(↥)   wat zijn portretrechten

Naast het loon krijg je vaak ook een bedrag uitbetaald per gebruik van het materiaal. Bij de beschrijving van de opdracht wordt altijd het medium, duur en territorium van gebruik bepaald (bvb twee jaar in België op televisie). Indien de productie deze opname na twee jaar nogmaals wil gebruiken, of binnen de twee jaar in een ander land wil uitzenden, dan moeten er opnieuw rechten betaald worden. Op rechten betaal je flink wat minder belastingen. Daarom kan je met je agentschap overeenkomen, wanneer een flat fee afgesproken is, om die te verdelen in arbeid en rechten.

(↥)   hoeveel bedraagt de commissie

Heel transparant is dit niet. Meestal ken je het percentage niet, want je krijgt alleen te horen hoeveel jij verdient; niet hoeveel het agentschap betaald wordt. Reken op 20 tot 40% commissie, en dat verdient het agentschap ook. Want het is niet altijd makkelijk om een productie tevreden te stellen en de juiste persoon te vinden, zeker als er een casting aan te pas komt. Bespreek vooraf hoeveel het agentschap als commissie achterhoudt, en houd vanaf dan het volste vertrouwen in hen.

(↥)   moet ik een agentschap betalen

Om je in te schrijven moet je uiteraard foto's kunnen voorleggen, dus heb je al met een professionele fotograaf samengewerkt. Toch zullen vele agentschappen nog een eigen shoot organiseren om zo je setcard te kunnen opmaken. Dit is volledig gratis in die zin dat er niet betaald moet worden voor die prestatie, maar dat er bijvoorbeeld wel een werkingskost afgetrokken wordt bij je eerste opdracht. Indien het agentschap je geen opdrachten kan aanbieden, dan is die kost er niet. Maar elk agentschap heeft hierin haar eigen werking, dus vraag duidelijkheid vooraf.

(↥)   kan een agentschap exclusiviteit eisen

Bij high-end fashion agentschappen kan dat zeker geëist worden, maar bij commerciële agentschappen zeker niet. Uiteraard zouden ze dit graag willen, maar het agentschappen landschap is zodanig versnipperd dat ook de productiehuizen voor één opdracht bij verschillende agentschappen gaan shoppen. Beperk je dus niet tot één agenschap, maar wees daar ook heel transparant in.

(↥)   mag ik op set over verloning praten

Agentschappen hebben niet graag dat je over verloning praat met collega's. Want soms komen zij via een ander agentschap dat andere commissies hanteert, of rechtstreeks. Soms zal een collega die via hetzelfde agentschap als jij komt minder verdienen, omdat het agentschap bepaalt dat jij meer ervaring hebt. Maar uiteindelijk zijn het niemands zaken hoeveel je verdient. Wees daaarover dus discreet; zo vermijd je ook eventuele irritatie bij collega's en bespaar je je casting agentschap van eventueel gezaag van die collega.

(↥)   hoe ben ik in orde met de belastingen

Je kan dit regelen als zelfstandige op factuur of via artistieke interim kantoren zoals Amplo of Smart. Geef je opdracht altijd aan vóór die begint (Dimona aangifte). Sommige agentschappen kunnen je ook een correct dagcontract aanbieden. Voor opdrachten waarbij je maximum € 126,71 per dag verdient, met een maximum van € 2.534,11 jaarlijks met maximum 30 dagen jaarlijks waarvan maximum 7 opeenvolgende dagen, kan je via een KVR (Kleine Vergoedings Regeling) werken zonder belastingen te betalen. Bespreek de betalingswijze altijd vooraf en laat je nooit in het zwart uitbetalen.

(↥)   hoe ver moet ik gaan qua naakt en kussen

Dit bepaal je volledig zelf. Voor rollen krijg je meestal op voorhand een script toegestuurd, dus weet je vooraf wat er van je verwacht wordt. Indien op set beslist wordt om van het script af te wijken en je gevraagd wordt toch dergelijke handelingen uit te voeren, dan mag je dt weigeren. Neem dan onmiddellijk contact op met je casting agentschap. Besef dat alles wat je doet jarenlang te zien blijft en met sociale media een eigen leven kan leiden. Baseer je keuzes op je waarden, niet op je drang naar carrière.

(↥)   bestaat er zoiets als #metoo

Hier kan ik duidelijk stellen: ja. Uit eigen ervaring (dus ook als man) en gezien op set, kan ik meegeven dat bepaalde personen hun status misbruiken. Handtastelijkheid en denigrerende opmerkingen komen voor, tijdens casting en op set. Wapen je met je beleefde maar kordate mondigheid en meld dit onmiddellijk bij de juiste instanties. Indien het op set voorkomt, contacteer dan onmiddellijk je casting agentschap. Voel je je onzeker voor een casting, neem dan iemand mee. Stel je waarden en integriteit voorop; niet je carrière.

(↥)   hoe maak ik een stem portfolio

Castings komen zelden voor bij stemopnames, dus maak je best zelf materiaal. Je kan makkelijk met je laptop of smartphone enkele opnames maken. Kies korte taglines zoals bij een reclamespot, maar ook enkele lange teksten zoals bij documentaires. Dialecten en andere talen zijn zeker welkom, zolang je maar natuurlijk klinkt. Speel met je stem en vertolk verschillende types. Ga dan naar Soundcloud en laad je materiaal op. Deze link kan je op je website plaatsen en in je mail naar de productiehuizen sturen.

(↥)   hoeveel verdient dat

Onmogelijk te bepalen. Hangt af van commissie agentschap, naambekendheid van de klant, gebruikte medium, territorium en duur. Een commercial op nationale televisie betaalt beter dan een affichage-campagne. Hoewel, een nieuw merk heeft niet de grotere budgetten als een gekend merk. En wanneer affiches enkel lokaal gebruikt worden, is de verloning weer kleiner. Dus vergelijk niet te veel. Als je de opdracht aanneemt, betekent dit dat je akkoord gaat met het budget. Voor je portfolio is het zelfs prima om voor minder geld een opdracht aan te nemen van een gekend merk.

(↥)   is beschikbaarheid / fexibiliteit zo belangrijk

Castings kunnen heel dringend gebeuren. Je krijgt vandaag een mail om morgen op casting te komen, voor een shoot eind dezelfde week. Bechikbaarheid is dus heel belangrijk. Maar het kan ook dat je gevraagd wordt om meerdere dagen vrij te houden, ook al duurt de shoot maar een dag. Productiehuizen moeten met veel zaken rekening houden, en helaas ben je als model of acteur daarin de laatste, meest vervangbare schakel. Beschikbaarheid en flexibiliteit zijn dus enorm belangrijk, en zorgen ervoor dat veel talenten de stap niet durven wagen om voluit hierin een carrière uit te bouwen.

(↥)   welke informatie krijg ik voor een shoot

Op voorhand krijg je altijd een callsheet. Hierop staat alle praktische info, zoals locatie, contactgegevens ter plaatse, het uur dat je verwacht wordt en het vermoedelijke einduur. Daarnaast ook de eventuele kledij die je moet meenemen en of er een MUA aanwezig is. Bij onduidelijkheid, contacteer dan je agentschap voor je naar de opdracht vertrekt. Het einduur kan ook sterk variëren (bvb door regen of onvoorziene omstandigheden), dus hou er zeker rekening mee dat een shoot serieus kan uitlopen. Geef dit direct door aan je agentschap, zodat zij ook overuren kunnen aanrekenen.

(↥)   wat zijn pola's

Pola's (polaroids) zijn natuurlijke foto's, waarbij je poseert zonder make-up, zonder accessoires, natuurlijk licht en geen drukke achtergrond. Vaak worden die in het agentschap zelf genomen, maar het casting agentschap kan er ook om vragen wanneer het op zoek is naar een specifieke morfologie. Uiteraard hangt het af van het soort casting met welke kleren je pola's maakt. Als lingerie-model ga je voor pola's zoals Doutzen Kroes, maar als acteur houd je gerust je kleren aan.

(↥)   wat stuur ik naar een fashion agentschap

Het liefst zien ze je zo natuurlijk mogelijk, dus zend foto's zonder make-up of mascara en zonder accessoires, met haar los en met paardenstaart. Maak je lichaam zo goed mogelijk zichtbaar, dus kies voor een tanktop, skinny jeans of legging en hoge hakken. En geen armen in de zij, maar maak jezelf lang door je schouders naar achter te houden, kin een beetje omhoog, benen een klein stukje uit elkaar. Foto's in lingerie zijn initieel niet vereist. En vergeet niet je lengte, maten, schoenmaat, leeftijd en contact gegevens mee te geven.

(↥)   wat is de grootste carrièrebreker

Attitude en motivatie zijn heel belangrijk, maar de belangrijkste vereiste is je tijd. Veel modellen durven door de financiële onzekerheid de stap niet te nemen er zich voltijds mee bezig te houden. Maar als je geen tijd vrijmaakt en je volledig beschikbaar stelt, zal je ook niet het aantal opdrachten krijgen die voldoende opbrengen om ervan te leven. Op een bepaald moment, en dat moet jij aanvoelen, moet je de stap zetten naar volledige beschikbaarheid en dus je huidige job opzeggen. Die stap in het onbekende is de grootste killer van veelbelovende carrières: zorg dat je tijd hebt.

(↥)   mijn minderjarig schoolgaand kind wil meedoen

Kinderen komen vaak voor in commercials en fotoshoots. Voor hen is er de Wet op Kinderarbeid, met een verplicht document. Als ouder laat je dit document invullen door het casting agentschap en het schoolhoofd (bij schoolverzuim) en dien je dit op voorhand in bij de federale dienst. Het aanvaarden van de uitzondering op kinderarbeid kan een tijdje duren, dus dien deze zo snel mogelijk in. Je casting agentschap is wettelijk verplicht je hierover te informeren.

(↥)   agentschap gemaild, maar geen reactie

Je hebt jezelf voorgesteld per mail, met foto's en je maten, maar je krijgt geen reactie. Wat nu? Weet dat agentschappen dagelijks tientallen voorstellingen krijgen, en ondertussen nog de lopende contracten en onderhandelingen moeten bijhouden. Dus kan je mail al eens over het hoofd gezien zijn. Agentschappen zijn meestal heel vluchtig en snel in hun reacties, dus als je geen antwoord krijgt, neem dan gerust de telefoon en bel ze op. Ben je in de buurt, spring dan binnen.

stappenplan

hoe zet je jezelf in de markt

01 - voorbereiding

waar sta je voor en wat heb je allemaal nodig om jezelf te profileren

02 - inschrijving

agentschappen nemen je hopelijk op in hun portfolio en promoten je

03 - opvolging

brand awareness en brand connotation zorgen voor (h) erkenning

hoe ik je kan helpen

Jezelf in de markt zetten  
is makkelijker met ervaring

Na enkele jaren in de commerciële en acteurswereld heb ik de nodige ervaring en netwerk om je op weg te zetten en te ondersteunen. Contacteer me als je wilt samen zitten om je launch te bespreken.

  • samenwerking

    met alle agentschappen op deze site heb ik ooit samengewerkt, dus ik ken hun werkwijze, samen met een uitgebreid netwerk aan fotografen en MUA's

  • branding en marketing

    het positioneren van merken en lanceren van nieuwe producten was jarenlang mijn job
      » LinkedIn profiel

  • online positionering

    als geen ander weet ik jouw persoonlijheid te vertalen in sociale media en webdesign, om je zo het best in de markt te brengen

casting agentschappen

overzicht

commercieel

je wilt opdraven in commercials als acteur of jezelf op een affiche zien blinken als model

fashion

dit is voor de speciallekes onder ons, met de juiste kleding maten en die smeltende looks

series en films

altijd willen acteren of figureren op televisie in een serie of film, met of zonder ervaring

stem

er is ook een markt als je liever niet je lijf maar enkel je ravissante timbre wilt gebruiken

vereisten

Looks - what else?

Casting agentschappen worden overspoeld door aanvragen van de ideale personen. Allemaal netjes ingeschreven met een portfolio dat kan tellen. Maar bepaalde personen worden makkelijker terug gevraagd. Toch kan jij eruit schieten, maar dan heb je wel volgende basisvereisten nodig.

  • tijd & beschikbaarheid

    makkelijk en last-minute vrijmaken

  • geduld

    tijdens opnames zal je vaak werkloos toezien

  • attitude & motivatie

    stiptheid, correctheid, rustig, luisterend

 

Veelgestelde vragen

Hoeveel bedraagt de commissie en wanneer word je betaald? Wat neem je mee naar een shoot en hoe ben je in orde met de belastingen? En hoe belangrijk is je beschikbaarheid?

casting proces

Niet iedereen wordt gekozen voor de job

Je ziet jezelf als de beste ambassadeur van een bepaald merk. En je vrienden vertellen je al zo lang dat je zo'n lief gezichtje hebt, te vergelijken met die diva die altijd reclame maakt voor dat luxemerk.

Dus je schrijft je in bij een casting agentschap. Prima, maar de juiste maten en looks hebben, is niet voldoende. Er is die attitude en extra schwung nodig, die flair en elegantie. Uiteindelijk word je uitgenodigd voor een casting, en de director spreekt vol lof over je. En toch word je niet gekozen, want de director is de beslissingnemer niet. Hoe werkt het dan?